Wednesday, January 9, 2013

Baju BODO

BAJU BODO...
apakah itu baju BODO
bg yg prtama sekali dgr mest pelik kn..nama pn dh pelik..heheh..
aku trtarik utk menulis entri ini disbbkn aku tidak dpt mnjawab sebarang pertnyaan mngenai baju bodo apabila org2 brtanya terutama bgi org2 semenanjung malaysia..
ini disbbkn juga apbila kazen aku brkhwin dgn org N9..dan dlm mjlis prkahwinannya kmi mngenakan pakaian adat aku iaitu bugis..dh mereka brtnya "mengapa baju ini di namakan baju bodo?"
aku xdpt mnjawabnya...so...aku pun search la kt GOOGLE utk mncari asal usul baju bodo..

finally i got it..
so..aku akan ceritakan serba sedikit brkenaan baju bodo..



ini la BAJU BODO










Baju Bodo adalah pakaian tradisional kaum MAKASSAR bg perempuan.bagi masyarakat bugis, baju bodo disebut Waju Tokko. baju bodo berbentuk segi empat dan berlengan pendek. dalam bahasa makassar "bodo" bererti "pendek". baju bodo ini juga adalah salah satu baju/busana tertua di dunia.setiap warna pada baju bodo ini juga melanbangkan usia atau martabat bagi si pemakai.

Jingga dipakai oleh anak perempuan berumur 10 tahun.
Jingga dan merah dipakai oleh gadis berumur 10-14 tahun.
Merah dipakai oleh perempuan berumur 17-25 tahun.
Putih dipakai oleh para pembantu dan dukun.
Hijau dipakai oleh perempuan bangsawan.
Ungu dipakai oleh para janda.

utk mengetahui lebih lanjut berkenaan baju bodo ini..leh lalawat blog ini http://tangkit-baru.123.st/t196-sejarah-baju-bodo-waju-tokko


its me..

No comments:

Post a Comment